social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اطلاعیه و فراخوان

بيشتر

سه‌شنبه1401/8/17

11:52:5

124

اطلاعیه اداره استاندارد ایلام در خصوص بخاری های گاز سوز و مقررات نصب آن

با توجه به فرا رسيدن فصل سرما و لزوم آشنايی هم استانی های عزیز ایلامی با بخاری های گازسوز روابط عمومی اداره کل استاندارد استان ايلام اعلام کرد:
بخاری های گازسوز و شومينه ها به دو نوع دودکش دار و بدون دودکش تقسيم می شوند که هر کدام برای مکان های خاصی طراحی شده اند و هنگام استفاده از آنها بايد نکات ايمنی ويژه ای در نظر گرفته شود.
هرگز از وسايل گازسوز فاقد علامت استاندارد نباید استفاده شود و بخاری بايد متناسب با متراژ خانه انتخاب شده و هرگز از وسايل پخت و پز مانند اجاق گاز برای گرم کردن فضاي داخلی منزل استفاده نشود.
هرگز وسايل گازسوز دودکش دار را حتی برای چند لحظه بدون اتصال به دودکش روشن نکنيد زيرا گازهای حاصل از احتراق که دارای منوکسيد کربن و گازهای کشنده هستند وارد اتاق می شوند.
دودکش بايد دارای مجرای باز و بدون گرفتگی بوده و در انتها با يک کلاهک مناسب با هوای آزاد ارتباط داشته باشد.
از کشيدن مسيرهای افقی طولانی دودکش و زدن زانويی اضافی برای اتصال به کانال اصلی دودکش خودداری شود، بخاری گاز سوز بايد سنسور حساس به کاهش اکسيژن داشته باشد تا وقتی اکسيژن اتاق به کمتر از 18 درصد رسيد، سنسور، بخاری را به طور اتوماتيک خاموش کند.
همچنين بايد  بخاری سنسور حرارتی داشته باشد تا اگر مسير دودکش مسدود شد باز بخاری خاموش شود. هميشه بايد از باز بودن مسير دودکش و وجود کلاهک اطمينان حاصل کنيم.
وقتی یک بخاری برای اولین بار روشن می شود، باید توجه داشت که حداقل چند ساعت قبل از خواب از درست سوختن شعله آن (رنگ شعله آبی باشد) و انتقال گازهای منواکسیدکربن به بیرون از فضای اتاق اطمینان حاصل کرده و علاوه بر آن، از خوابیدن فوری در چنین فضاهایی خودداری شود.
«با توجه به اصل صرفه جويی انرژی و مصرف هوشمندانه و عاقلانه آن، بايد به برچسب مصرف انرژی بر روی محصولات انرژی بر توجه ويژه کرد. اين برچسب نشان دهنده مصرف انرژی آن دستگاه است. در اين برچسب 7 حرف لاتين از حرف A تا حرف G و 7 رنگ از سبز تا قرمز مشخص شده است که هر حرف و هر رنگ نشان دهنده درجه ای از مصرف انرژی است. حرف A و رنگ سبز پررنگ نشانگر کمترين مصرف انرژی و بيشترين کارايی وسيله و حرف G و رنگ قرمز نشانگر بيشترين مصرف و کمترين کارايی وسيله است.»
روابط عمومی اداره کل استاندارد استان ایلام